Sunday, June 16, 2013

Nasi Goreng Kampung ala Nadia Amir. XD



بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum :D
hari ni sebenarnya nak share nasi goreng ala diri aku sendiri
huhu
actually td memang lapar
tengok dapur xde lauk pulak tp nasi banyak
so,,ape lagi menggoreng la
...
tp tadi mood malas datang
so buat nasi goreng ni pun terpaksa sebab dah lapar sangat
hehe
bila da malas semua benda nak buat pun jadi malas even benda uh simple
lagi malas bila semua bahan xde
huhu...slalu aku masuk barang2 semua complete dalam peti ais uh
cam ikan bilis da siap kopek ke,,so aku xyah susah nak kopek,
tapi tadi semua benda nak kena sediakan..
jadi aku mintak tolong adik aku,,dia pun tolong lah mana yang patut.
okay kat cni aku share cara2 yang aku buat tuk siap kan nasi goreng kampung ni.

mula-mula
1.macam biasa la sediakan dlu barang korang macam bawang merah,bawang putih,lada api,ikan bilis ni korang tumbuk baru sedap,,tapi aku g blander je,sebab da malas,,tp ni adik aku tolong blander,,habis hancus semua,,korg jgn tiru,,nak blander jangan sampai hancur nt x sedap.


2.panas kan lah kuali,,letak minyak ckit,lepas uh tumiskan bahan2 yang da di tumbuk tu.


3.bila da garing,,tambah la garam dan serbuk perasa ckit lepas tu boleh la masuk nasi yang da dileraikan tu,,leraikan ? hai ckgu bm aku tahu ni mesti bising ni.haha



4.bila da rata semua nasi uh,,masukan sayur2 atau bahan sampingan lain,macam aku masukan lobak  dan kobis,lobak tu potong dadu,aku masukan lambat sebab x nak dia lembik,kalau lembik hilang la khasiat dia.prof nadia yang cakap. haha


5.dah siap masuk,,rata kan lagi sekali,,jangan lama2,,,lepas tu boleh tutup api dan hidang,,,see..simple kan ?





nah,,,ini hasil dia...
buat la hiasan apa2 tuk menambahkan selera orang yg memakan nya. hehe
selamat mencuba..ceh2.. :D


No comments :

Post a Comment