Friday, June 14, 2013

Berubah ke arah kebaikan

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikumm.
cuba baca title kat atas tu
BERUBAH KE ARAH KEBAIKAN
.....


sebenarnya aku dah lama nak tulis tentang nie
aku percaya ramai hamba Allah dekat luar sana yang nak berubah menjadi lebih baik
dengan erti kata lain
menjadi hamba yang soleh dan solehah
yang sentiasa menurut kata tuhan nya.
siapa je kat dunia ni x pernah melakukan kesilapan
semua pernah
dan 
bila kita da melakukan kesilapan
kita mesti nak berubah menjadi hamba yang baik
tapi
keadaan sekeliling sentiasa membuat kita menangguh kan nya
hmmm...actually aku bkn bercakap tentang orang tapi tentang diri aku sendiri
aku sentiasa sedar akan sesuatu kesilapan atau keburukan yang pernah aku lakukan
sudah 20 tahun (4 jun) aku duduk kat dunia ni
dan aku terfikir
apa yang aku buat
selama 20 tahun aku duduk kat dunia ni
lebih banyak kesilapan dan kebaikan
kita bukan lama kat dunia ni
so
sudah tiba masanya untuk kita kembali kepada nya
terpulang apa orang nak cakap
pintu taubat Allah sentiasa di buka untuk menanti keampunan dari hambanya
tetapi kita x sedar semua tu
hanya sibuk dengan dunia sehingga melupakan akhirat yang kekal abadi tu.
sometime,bila kita dah niat dalam hati nak berubah
mesti ada kekangan nya
antaranya keluarga,contohnya bila ade antara ahli keluarga yang x sembahyang, alam maya contoh bila awak bukak fb,twitter banyak post tentang cerita2 18sg,hiburan dan sebagainya.
tapi orang kata nak berubah kan
mesti lah kena kuatkan semangat dan berusaha.
aku pun bukan nya dilahirkan terus alim,kuat agama semua,aku cuma orang biasa
dan sekarang aku cuba tuk berubah merapatkan diri aku kepada nya
antaranya aku buat
first aku private semua gambar2 aku dekat fb,kalau nak padam pun boleh,aku bkn apa
kita xtahu bila kita nak mati dan orang pun x tahu password kita
so kita x nak la terseksa dekat kubur nanti.
second aku like atau follow apa2 page berkaitan islam
InsyaAllah bila kita buka fb or twitter
kita sering baca kata-kata islam itu boleh membuatkan kita sedar
third,aku cuba ubah penampilan aku,actually aku bukannya free hair
pergi mana2 bertudung tapi aku labuhkan cara pemakaian tudung aku tu,pakaian pulak
aku pastikan lengan panjang dan x ketat,mak banyak membantu dalam hal ni,dia selalu bagi nasihat dekat aku.
keempat kuatkan diri to say NO COUPLE
dan yang paling penting
kena perbaiki sembahyang kita.
itulah perkara yang aku cuba lakukan
nak berubah bukan senang tapi kita cuba lah slow2 kan
sampai bila x nak berubah
betul x ?
aku rasa cara2 ni korang boleh practise kan
cuba lah okay
kita sama2 cuba
apa2 pun niat itu penting
InsyaAllah Allah dengar rintihan hati kecil kita nie
semoga kita mendapat hidayah dari-nya
dan sentiasa mencari jalan untuk ke arah kebaikan.
-wsalam-

No comments :

Post a Comment