Friday, September 5, 2014

Sesuatu yang menguatkan aku

Asslamualaikum.... 
Okay,,kat cni pulak aku nak cerita apa yang selalu menguatkan mental dan fizikal aku.
FAMILY yes..atau dlam bahasa melayu dia KELUARGA.
Aku ase semua org macam ni kut,, 
Siapa yang x sayang family kan, dorg ni lah pengubat dan kekuatan korg untuk hidup. Jatuh bangun aku, siapa je yang ada kalau bukan family.
Mak abah aku semua tu,dari pengorbanan diorg la memberi sumber kekuatan pada aku.

Kedua pula, haiwan
Yup..ni jugak salah satu kekuatan aku, 
Sebabnya
Aku ni cepat kesihan klau nampak kucing yang terbiar, di dera, dan apa2 lagi.
X kira la apa jenis haiwan sekalipun,
Bila aku tengok dorg susah
Automatik dalam dada aku ni tersemat satu prinsip yang mana aku nak jadi seorang aktivis haiwan yang akan protect diaorg satu hari kelak.

Ketiga, orang susah.
Kat mana eh aku baca, pepatah kata kalau nak pengajaran dan keinsafan lihat orang yang bawah.
Macam aku ni, belajar kat tempat orang sedikit sebanyak aku boleh tengok orang yang lebih susah. 
Contohnya...
time tu aku otw nak pergi kelas, aku ternampak seorang warga emas ni mungkin berumur atuk aku.
Dengan beralas kan kotak kosong dan disarungi kain pelikat dia terbaring dan tidur dekat depan kedai tu. Hrmmm... Allah time tu perasan x blh nak kata apa, nak bantu ? Apa la sangat yang aku boleh bagi.. klau ikut kan kata hati aku, nak je aku ambil atuk tu duduk dan tidur di tempat yang aku sediakan khas untuk dia tapi apa daya ? Hrmm..
Xpelahh aku anggap tu semua sebgai kekuatan aku, 
InsyaaAllah, aku akan berusaha sedaya upaya aku untuk membantu orang yang susah terutama warga emas di suatu hari nanti.

Ketiga2 ni lah kekuatan aku selama aku hidup kat dunia ni
Tapi
Korg jgn silap masih ada yang paling terutama dalam hidup aku iaitu
Allah swt.
Hidup jatuh bangun aku dia sentiasa bersama......


No comments :

Post a Comment